Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

Miért fontos az edzésnapló?

(Malomsoky Ildikó - Tóth Viktor) A mai korban sokaknak értelmetlennek tűnik az írott edzésnapló, hiszen annyi minden kütyü van, ami az adatokat rögzíti, tárolja, megrajzolja. Mi mégis az edzésnapló fontosságáról szeretnénk írni, mert szerintünk sok olyan dolgot ad, amit semmilyen eszköz nem helyettesít!

Kétféleképpen lehet edzeni: edzővel vagy edző nélkül. sokan csak azért járunk edzésekre, amiért egyetemre. Képtelenek vagyunk saját magunkat rávenni, hogy elvégezzük a feladatot, ha nem áll felettünk egy tanár vagy edző nevű mumus, akinek nincs is igazán más dolga, minthogy „kiverje“ belőlünk a teljesítményt.

Pedig - ahogy ez a Good Will Hunting c. filmben is elhangzik : a tudás fillérekért megkapható a könyvtárakban és könyvesboltokban. Mi mégis milliókat fizetünk ki a képzésekre, amit legtöbbször egy életen át fizetünk vissza.

Ám van itt egy aprócska titok, amit csak a legsikeresebb emberek ismernek: A tanár és az edző nem csak erre jó. Az igazi tudás, az élő gondolat szinte átöröklődik a jó tanárból a tanítványba. A nagy edzők nem csak lenyomatják veled a penzumot: érzik a tested, a lelked állapotát és ennek megfelelően fejlesztik azokat az edzések során. Együttműködnek veled, mint egy furcsa barát, aki valahogy mindig meglep valami újjal, valamivel, ami a játék régi illatát hordja magán, és mosolyt csal az arcodra.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

De ha az edződ, nem az apukád, és nem találkoztok minden nap, hogy elmesélhesd neki, hogy vagy és hogy érezted magad az edzésen, akkor az a valami, ami az edző térképévé válik: az edzésnapló.

A naplódból tudja, mit gondoltál éreztél, tettél az edzéseden, amit ő írt elő. Ez alapján fogja alakítani a következő edzéseket. Időben értesül róla, ha lesérültél. Lehet, hogy előbb, mint te, sőt megkockáztatom, hogy néha még azelőtt tudja, hogy le fogsz sérülni, mielőtt megtörténne. A pulzusodból, a testhőmérsékletedből, a szavaidból, a jelekből, amelyek az edző szemének megszokottak, de te lehet, hogy észre sem veszed. És ha ez az eset áll fenn, akkor a tanácsait követve akár el is kerülheted hogy lesérülj. Erre persze soha nem fogsz rájönni, hiszen nem sérültél le. De valahol mélyen érzed, hogy vigyáznak rád.

Az edző látni akarja, hogyan fejlődsz, mert így tudjátok együtt a legjobb eredményeket elérni.

Ezenkívül pár év múlva, amikor  a maraton dobogóján álldogálsz, visszanézheted, hogy honnan érkeztél.

Az edzéseket nem csak elvégezni kell, hanem átélni, megélni, tudatosítani. A célt, az okokat és a folyamatot egyaránt. Amikor a naplódat olvasod ez a cél talán változik, talán nem, de mindenképpen kitisztul.

Az edzésnaplóból kiderül számodra és az edző számára is, hogy mik az erősségeid, amikre támaszkodhatsz a nehéz időszakokban, egy betegségnél, vagy sérülésnél. Melyek a gyenge pontjaid, ahol védeni és erősíteni kell téged. Mit kell fejleszteni, hogy a harmónia létrejöjjön, ami majd kihat az egész életedre, beleértve az összes életterületet: család, munka, barátok, szabadidő, gyerekek stb.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Épp ilyen fontos, hogy tudd, mikor kell pihenned. A pihenés olyan, mint az énekhangok között a csend. Az evések között a szünet. A légzések közt a pillanatnyi várakozás. Ilyenkor történik meg a valódi fejlődés. Pihenés nélkül a sérülések súlyosabbá válnak, ahelyett, hogy gyógyulnának. A fáradtság figyelmetlenné tesz, ami újabb sérüléshez vezethet.

Az edzésnapló írása közben  olyan dolgokra, összefüggésekre látsz rá, amelyek nem is az edzéshez tartoznak. Különös párhuzamokat fedezel fel abban, ahogy az edzések közben működsz és ahogy máshol. Fejleszti a kitartásodat, az állhatatosságodat, mert minden nap írnod kell. Szembesülnöd kell a gyengeségeiddel, ami erősíti az önkritikádat, és segít, hogy könnyebben elfogadd magad. Megtanulsz rugalmasan együttműködni, mert érezni fogod, hogy az edzésnapló elindít egy áramlást közted és az edző között, és rájössz, hogy rajtad is múlik, mennyit fejlődsz. Sokan, akik edzőhöz fordulnak elkönyvelik a félsikert, mert az gondolják, az edző munkája kiválthatja az ő munkájukat. Ez nincs így. Aki nem vállalja a felelősséget a saját fejlődéséért, az legfeljebb időszakos javulásokra számíthat.

Naplózás közben figyelheted, ahogy kerülöd az igazságot, vagy szembenézel vele.

Olyan ez, mint a fogyni kívánó hölgy a terapeutánál: - Na és mondja kisasszony, mit fogyasztott a mai szép napon? - Hát kérem egy kevés leveskét - pirul a páciens. - No, hát az mégsem akkora baj - vigasztalja a terapeuta. - Igen, de volt benne kolbászka, meg nokedli. - néz fel bűnbánatosan a hölgy - meg előtte hat szelet kenyér. Utána meg süti....

Szóval szép lassan rájössz, hogy mi is az igazság. A naplódba nehezebben írsz bele olyasmit, ami nem igaz. A szó elszáll, az írás meg seggbe harap, amikor hetekkel később visszaolvasod, azon morfondírozva, miért nem sikerült a terved.

Az edzésnapló olyan az edzőnek, mint az ultrahang az orvosnak. Olyan helyekre is ellát általa, ahova amúgy soha nem lenne bejárása, de enélkül sosem jöttök rá, hol van a bibi.

És végül az egyik legjobb oldal: amikor kialakítod annak a rendszerességét, hogy leülsz, és megírod a naplódat, nyugalom költözik a szívedbe, mert épp rendet teszel magadban. Ez a kicsi csíra pedig nőni kezd és belenyílik az egész életedbe, akár egy illatos virág, amit tavaly ültettél el oda a sarokba, az árnyékba, de mostanra befutotta és virágba borította az egész házadat.

 

Programjainkat folyamatosan nyomon követheted a naptárunkban!

Kérlek személyesen keress fel a Kérdések, válaszok gomb megnyomásával!

 

 

Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Vegán futócipők 2015 - nemzetk...
2016.febr..11 13:02 Vegán futócipő, túracipő

Mennyire felelnek meg a vegán (etikusan gondolkodó) kritériumoknak a futócipő és túracipő gyártó cégek? 2015 június és szeptember közö [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Mikortól versenyezzen, sportol...
2016.nov..28 11:45 Gyerek edzés, sport

Mikortól versenyezzen egy gyermek? Mikortól sportoljon, járjon rendszeresen edzésre? Mennyire kell kényszeríteni, ha nem akar menni, ha nem akar [ ... ]

Blog, naplóRészletek
Sebességjavító edzés triatlon ...
2015.okt..13 11:15Sebességjavító edzés triatlon és Ironman versenyzőknek

Ennek az edzéstípusnak a lényege, hogy néhány gyors iramú részt kisebb darabokra osztunk, hogy a sebességnövelést kisebb lépésekben tegy [ ... ]

Edzés, mozgás, sport, verseny...Részletek
Sportsérülések kezelése homeop...
2015.nov..15 17:51Sportsérülések kezelése homeopátiával

A balesetek gyorsan és váratlanul történnek. Azonnali segítségre van szükség, ami elősegíti a gyógyulást, vagy súlyosabb esetben időt ny [ ... ]

Életmód, táplálkozásRészletek

Naptár: edzések

25 - 25 Oct

Erősítő - akadályfutó "Running Warriors" edzés - szabatér 2017 10 25 - 18:15 - 2017 10 25 - 19:15 Solymár, PEMÜ Sportcsarnok, Solymár, Hungary

28 - 28 Oct

Futó - erősítő "Running Warriors" akadályfutó edzés - szabadtér 2017 10 28 - 08:00 - 2017 10 28 - 09:15 Solymár, PEMÜ Sportcsarnok, Solymár, Hungary

Ajánlatunk: közösségi és személyes edzések Részletek...
Toggle Bar