Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

A légzés hatalma - edzésekhez és a hétköznapi élethez

Aki sportol, annak nem kell elmagyarázni, mekkora szerepet játszik a légzés, a légzőrendszer egészsége és a helyesen végzett légzőgyakorlatok a sporteredmények növelésében vagy megtartásában.

Ezért fontosnak érezzük, hogy sportolóként szót ejtsünk testünk eme elképesztően különleges szervéről és folyamatáról, mind fizikai, mind lelki szinten.

Szó esik majd a légúti betegségek természetes (és kevésbé természetes) gyógymódjairól, a megelőzésükről, a légzőrendszer erősítéséről, illetve arról, milyen lelki háttere van az egyes tüdőbetegségeknek. Utóbbival cikkünk második részében foglalkozunk.

Kezdjük azzal, hogy a légzés szerepe jócskán meghaladja azt a mértéket, amit az átlag ember gondolni vél róla. A légzés mikéntje, illetve a beszívott levegő tisztasága meghatározza még azt is, hogy meddig fogunk élni. A legtöbbünk ennek ellenére légzésnek aligha nevezhető pihegést végez a nap legnagyobb részében, legtöbbször ülő munkája közben görnyedt testhelyzetben mosogatórongy szerűvé gyömöszölve e nemes szervet. A hát görbe tartása, az előreesett fej, a nyak és a gége természetellenes helyzete mind mind nehezíti a test oxigénfelvételét.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Pedig amúgy egészen találékonyan lett e szerkezet megtervezve, mi tagadás a Jóisten beleadott apait anyait ebbe is.

Érdekes, hogy a tudósok a dzsungeleket a Föld tüdejeként szokták nevezni, és láss csodát a mi tüdőnk a hörgőkkel együtt pont olyan alakot vesz fel, mint egy hatalmas trópusi fa.

A légutak szerepe, hogy megszűrjék, melegítsék és párásítsák. Mind ismerjük torkunkban a kaparó érzést, amikor a száraz levegőt a test vízhiányos állapota már képtelen párásítani. Ilyenkor kapar és ég a torok és a tüdő. Így függ össze a rendszeres vízivás hiánya a légszomjjal. Professzionális szűrőberendezésünk, az orrunk, illetve a hörgőcskék kis csillói, valamint képességünk a tüsszentésre nagy mennyiségű port és egyéb a tüdő számára irritáló tényezőt elhárít. Amikor az orr betegségei vagy rossz szokásunk miatt szájon át lélegzünk, rengeteg szennyeződés jut a tüdőbe. Ez a sok por és egyéb kosz szétoszlik a hólyagocskák felületén, ezen a mintegy 100 nm-nyi területen.

Ha szeretnénk elkerülni a nem túl kellemes tüdővizsgálatokat, akkor figyeljünk arra a néhány fontos tünete, ami aránylag jó fokmérője a tüdő állapotának

1. Nehézlégzés: sok minden állhat a nehézlégzés mögött. Nem csak tüdő- de vesebetegség is. Oka lehet a nagyfokú vérveszteség. Jobb esetben a légszomj csak mozgás közben jelentkezik, ha rosszabb a helyzet, akkor már nyugalomban is.

2. Köhögés: Amikor köhögünk valójában kilélegzünk, csak nagyon nagy erővel. Célja az idegen anyagok eltávolítása a tüdőből. A tartós köhögés megterhelheti a szívet a tüdőt és a légutakat is.

3. Köpet: A tüdőből és a légutakból eltávozó váladék neve. Vizsgálata sokat segíthet a betegség megállapításában.

4. A mellkas fájdalma: oka lehet: tüdőgyulladás, fertőzés, tályog, jó illetve rosszindulatú daganat, vagy szívbetegség.

5. Sztridor: Érdes hang, melyet a gége vagy a légcső részleges elzáródása okoz.

6. Sípoló légzés: A légutak szűkülése éppúgy okozhatja, mint tüdődaganat vagy asztma.

7: Cianózis: kékesen elszíneződő bőr és nyálkahártyák, melyek arra utalnak, hogy a vér oxigén szintje alacsony. Hátterében tüdő vagy szívbetegség állhat.

Mire figyeljünk még? Néhány jel, ami arra utal, hogy a tüdőt erősítenünk kell.

  • Orrlyukaink mérete tájékoztatást ad a tüdő kapacitásáról.
  • Kékes elszíneződés a szem alatt.
  • Megpattant hajszálerek az arc tüdőzónájában
  • A kopaszság , ha csak középen elől kezdődik el.
  • A nyelv első harmadában kétoldalt megjelenő elváltozások: fognyomok fehér vagy barna lepedék stb. gyenge illetve hurutos tüdőre utal.
  • A felső négyes és ötös fogak, alul pedig a hatos és hetes fogak állapota.
  • Dobverőujjak: ez azt jelenti, hogy az ujjak utolsó perce megvastagszik kissé.
  • Mutatóujj körmének behorpadása.
  • A csukló szorosan összefügg a tüdővel, fájdalmai tehát utalhatnak tüdőgyengeségre.
  • Ha a hüvelykujjat a mutatóujjunkhoz szorítva kis dombocska keletkezik, az jó jel. Ha a dombocska eltűnt és helyette horpadt petyhüdt a terület, az rossz hír.
  • A hát felső szakaszán megjelenő bőrelváltozások.
  • A háti csigolyák (3as 4es 5ös ) elcsúszása.

Néhány betegség:

  • Hörghurut, krónikus köhögés természetes gyógymódjairól

Mit ne tegyünk?

  • Ne együnk hurutképző ételeket (tej és tejtermékek), illetve túl forró és túl hideg ételeket!
  • Ne együnk finomított cukrot és ecetes ételeket!

Mit tehetünk?

  • Tartsunk két-három napos léböjtöt!
  • Gyógyulásig érdemes áttérni a tisztán növényi étrendre!
  • Hagyma és tormafélék fogyasztása
  • Reszelt fekete retket kis mézzel elkeverve időnként eszegessünk. Ez lehet a desszert vacsora után.
  • Igyunk gyógyteákat, persze nem nyakló nélkül, hanem ésszel. Fontosabb a ritmikus ismétlés, mint hogy a vödör szám öntsük le a torkunkon: kakukkfű, hárs, bodza, pemetefű és lándzsás útifű hatékony.. Ezek 1:1 arányú keverékéből egy púpozott evőkanálnyit tegyünk negyed liter forrásban lévő vízbe. Ár percig áll és már lehet is leszűrni. Ne igyuk forrón a fent már említett okból. Hagyjuk langyosra hűlni úgy a leghatékonyabb. Kortyonként fogyasszuk, jól „megrágva” minden kortyot.
  • Inhaláljunk a fent említett teák bármelyikével, vagy keverékükkel.
  • Nyakra, hátra vagy mellkasra tett borogatások.
  • Légzőgyakorlatok! Reggel és este tiszta levegőn 10-15 jó mély légzést tegyünk majd végezzünk váltott orrlyukú légzést.
  • Nevessünk szívből jó sokat. Aki nevet az automatikusan mélyeket lélegzik.
  • Az ásítás a mély légzés legtermészetesebb formája
  • Mehetünk sóbarlangokba, vehetünk kakukkfű-fürdőt.
  • Szódabikarbónás forró karfürdőt.

És végül az igen jó szolgálatot tévő, ám mostanában boszorkányüldözés áldozatává váló homeopátia. Ha szeretnénk elkerülni az allopátiás gyógyszereket az immunrendszert pozdorjává zúzó antibiotikumokat (minő érdekes adalék az antibiotikum azt jelenti: életellenes. Nos valóban!), akkor forduljunk bizalommal egy jó homeopatához. Hallagasasunk azokra, akiknek vannak jó tapasztalatai és már régóta egy orvosnál kezeltetik magukat sikeresen. Ne az internetről válogassuk az orvosainkat, ha csak nm vészhelyzet van. A barátok tapasztalatai aranyat érnek. Ahogy az Öné is. Ossza meg velünk saját terápiáit, melyeket sikeresen alkalmazott otthoni körülmények között valamilyen tüdő vagy torok gége vagy hörgő problémára. Ossza meg velünk saját történetét.

Jó egészséget!

Forrás:

Hans-Hermann Dickhuth: Sportélettan, sportorvostan

Váradi Tibor: Népbetegségek megelőzése és szelíd gyógymódjai 3. A tüdő betegségei 69-109.oldal

 Forrás: Malomsoky Ildikó - Tóth Viktor

Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Vegánság, sport és versenyzés...
2016.márc..18 17:17

Hogyan egyeztethető össze a vegán életmód és a sport? 1999 óta vagyok vegán. 2000 óta indulok nemzetközi versenyeken. Azok a sportág [ ... ]

HivatalosRészletek
Szűcs Fatima interjú - Ironman...
2017.febr..24 06:20 Szűcs Fatima, terepfutás és Ironman

Szűcs Fatima évtizedek óta a magyar sportélet aktív és eredményes versenyzője. Személyesen 1993 óta ismerem, a Bécs-Budapest Szupermaraton  [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Vincze Zsófi interjú - hipp-ho...
2017.márc..03 12:58 Vincze Zsófi terepfutás 2017

Vincze Zsófi ismert és elismert futó, terepfutó - noha nem tartja magát terepfutónak -, emellett blogger, közéleti szereplő. Mi terepfutóké [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Nők a terepen - miért jó nőkén...
2017.ápr..28 12:42 Jamie Whitmore, terepsportoló, 2 gyermekes édesanya

Mi nők sokféleképpen és sokszor gondoljuk, hogy védelemre, biztonságra szorulunk. De milyen az a biztonság, amire valójában vágyunk, és mi  [ ... ]

Blog, naplóRészletek

Naptár: edzések

25 - 25 Oct

Erősítő - akadályfutó "Running Warriors" edzés - szabatér 2017 10 25 - 18:15 - 2017 10 25 - 19:15 Solymár, PEMÜ Sportcsarnok, Solymár, Hungary

28 - 28 Oct

Futó - erősítő "Running Warriors" akadályfutó edzés - szabadtér 2017 10 28 - 08:00 - 2017 10 28 - 09:15 Solymár, PEMÜ Sportcsarnok, Solymár, Hungary

Ajánlatunk: közösségi és személyes edzések Részletek...
Toggle Bar