Tervezett közös versenyek 2021

  1. március: terepfutás (Futapest)
  2. SUPerior kupa
  3. április: terepfutás (Futapest, Börzsöny, ...), túra
toth viktor spartan 480

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Túledzettség és az immunrendszer

frissítve

Dr. David Nieman, az Appalachian State University teljesítménykutató tanszékének vezetője nyilvánosságra hozta legújabb kutatásainak eredményét. Ezek szerint a túledzettség, az edzéskényszer miatti stressz hatására az immunrendszer annyira legyengülhet, hogy szinte bevonzzuk a betegségeket.

Dr. Nieman a következőképpen foglalja össze a kutatások eredményét:

Az immunrendszer ellenállóképessége megváltozik a hosszabb ideig tartó nehéz erőfeszítés után. A megváltozott immunitás ezen „nyitott ablaka” alatt (amely a mérésektől függően 3 és 72 óra között tarthat) a vírusok és baktériumok könnyebben a szervezetbe kerülhetnek, növelve a szubklinikai és klinikai fertőzés kockázatát. A kutatók azonban még nem jutottak biztos eredményre annak bizonyítására, hogy azok a sportolók, akik a legszélsőségesebb edzés utáni immunszuppressziót mutatják, az a következő 1-2 hét alatt fertőzést kapnak, de statisztikailag erősebb a megfertőződés veszélye.[1]

Amit tehetünk ez ellen

* kielégítő táplálkozás, gyümölcs napi háromszor, leginkább a honos, minél tarkább gyümölcsök fogyasztása
* fontos a napi zöldségbevitel, legfőképp a zöld színű zöldségek erősítik az immunrendszert
* gyakori kézmosás: 20 másodpercnél tovább tartson, ha száraz készítményt használunk, az alkoholtartalma legyen magasabb 60 százaléknál
* az influenzavírusok 18 óráig élnek a különböző tárgyak felszínén, ha van rá mód ezeket fertőtleníteni, tegyük meg
* egy kemény edzést követően 72 órával válunk a legvédtelenebbé a vírusokkal szemben, vagyis adjunk magunkat időt a regenerálódásra, a nagy intenzítású edzéseket kövesse regenerálódásra szánt idő
* mindennek az alapja az alvás, a felmérés szerint aki napi hét óránál kevesebbet alszik, védtelenebbé válik a vírusokkal szemben
* figyelni kell a szervezet jelzésére: a magas nyugalmi pulzusra, arra, ha nincs kedvünk edzeni, ha folyton éhesek vagyunk, ilyenkor muszáj pár napra leállni és megadni a szervezetnek azt, amit kíván!

Még kutatás alatt lévő területek

A cikk folytatódik a hirdetés után...

A táplálékkiegészítők, elsősorban a cink, a C-vitamin, a glutamin és a szénhidrát hatását a tartós testmozgás akut immunválaszára még vizsgálják az állóképességű sportolóknál, de erős összefüggés sejthető az immunrendszer ellenállóképessége és a megfelelő táplálkozás között. A C-vitaminnak és a glutaminnak szentelték a legtöbb figyelmet eddig, ám az adatok még nem egyértelműek.

A leglátványosabb eredményeket a szénhidrátokkal kapcsolatban tárták fel! Az erős edzés, kimerítő fizikai/szellemi tevékenység utáni szénhidrátbevitel erőteljesen csökkentette a szervezet legyengülését, a fertőzés kockázatát.

A szénhidrátok bevételével magasabb plazma glükózszintet, csökkentett kortizol és növekedési hormon választ, a vér immunsejt számában kevesebb perturbációt, alacsonyabb granulocita és monocita fagocitózist és oxidatív burst aktivitást, valamint csökkent cytokin választ[2][3] adnak. Még teljes bizonyításra vár, hogy a szénhidrát-kiegészítés csökkenti-e a fertőzések gyakoriságát a fárasztó testmozgás utáni gyógyulási időszakban.

 Forrás: [1] https://link.springer.com/ | [2] https://www.news-medical.net/ | [3] https://www.verywellhealth.com/ | Fotó: wikipedia.org

 

Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
Regisztrálás  \/ 
x

vagy
 Use Facebook account  Use Google account

Azonnali értesítés az új tartalmakról, a Google feed szolgáltatással. Csak a mail címedet kell megadnod, majd mehetsz edzeni, és utána olvashatod ami az oldalon megjelenik!

Email:

Delivered by FeedBurner


Itt találod a kapcsolatot, ha kérdésed van!

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Vegán sporttáplálkozás - gondo...
2018.dec..04 20:17 Vegán sporttáplálkozás

Amikor nagybecsű barátaidnak és szeretteidnek először jelented be, hogy úgy döntöttél, vegán leszel, valamint a magyarázatokon is túlestet [ ... ]

Életmód, táplálkozásRészletek
Hiszek a saját sorsunk irányít...
2019.ápr..05 09:11 Korompay Réka

Rékával évek óta kapcsolatban vagyunk, bár személyesen nagyon keveset találkozunk. Mindig nagyra tartottam, ahogyan a sporthoz, az élethez, az [ ... ]

Életmód, táplálkozásRészletek
Csiszár Vivien terepfutó, aki ...
2019.aug..14 17:48 Csiszár Vivien, vegan terepfutás

Csiszár Vivient először terepfutóként láttam, majd egy terepduatlon versenyen. Később edzője – aki versenyzőként régi ismerősöm – é [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Futó demonstráció a Csarna-völ...
2018.nov..12 22:31 Terepfutó csoportkép a Csarna-völgyi futódemonstráción

Sportolóként sokan érezzük úgy, hogy a cselekedeteinkkel többet és jobbat is tehetünk, mint csak az önös érdekeinket szolgálni. Régóta  [ ... ]

Blog, naplóRészletek

Naptár: edzések

Ajánlatunk: közösségi és személyes edzések Részletek...
Toggle Bar

Tervezett saját versenyek 2021

  1. január: Futapest futamok
  2. február: Futapest futamok
  3. ...tavasz-nyár: OCR, tereptriatlon, XTERRA, terepfutás...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)