Tervezett közös versenyek 2018

  1. szeptember 15: Brutál Atom OCR középtávú OB
  2. szeptember 16: HEROES akadályfutás
  3. szeptember 22: Extreme Trail OCR hosszútávú OB
  4. október 14: Spartan Sprint
  5. október 28: TEFUTSZ gála
toth viktor spartan 480

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

0
0
0
s2sdefault
Alina Warren hosszútávúszó

Interjú alanyunk Alina Warren egy különleges angol hölgy, aki ultra távokat úszik tengerekben, óceánokban. A kedvence az éjszakai nyílt vízi úszás (még felfogni sem egyszerű...). Alina az úszás mellett doktori tanulmányokat folytat. 

2012-ben az év legjobb nyíltvizi úszójának választották meg ( World Open Water Swimming Performance of the Year) a hírhedt "Great Glen Way" teljesítése miatt.

Kérlek mesélj magadról és a sporttörténetedről!

Alina Warrennek hívnak és az Egyesült Királyságban, Közép-Walesben élek, a tengerparton. 2009-ben kezdtem úszni, és mára az életem nagy részét ez tölti ki!

Az első világrekordomat 2012-ben úsztam egy szakaszokból álló nyílt vízi úszáson Skóciában. 117 km-t úsztam a Great Glen Way-en. Keresztül úsztam a tavakon (Loch Ness, Loch Oich és Loch Lochy) és a sekély vizű folyókban, amelyek a csatornákkal kapcsolódnak össze.

Mindegyik Trossachs Nemzeti Parkbeli (Skócia) tóban úsztam, valamint a Severn folyóbeli ultraúszásban is részt vettem. Nincs sok 10 km-es versenyem, de nem is akartam az ultraúszáson kivül versenyezni.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Akkor meg is kaptad a nemzetközi elismerést, megérdemelten. Akkor és azóta miért fontos számodra az ultraúszás?

Az ultraúszás számomra azt jelenti hogy a testedet és az elmédet tovább erőlteted annál, mint amire képes. Számomra az úszás terápia, saját magam kiteljesítésének ideje, annak hogy rendezzem a gondolataimat és túlhaladjak a személyes határaimon.

Minde minden ultra sport (ultrafutás, ultratriatlon) hatalmas erőt és türelmet igényel. Te hogyan ajánlanád olyan embereknek, akik valami újat, érdekeset és izgalmasat keresnek?

A nyíltvízi úszás egyike azoknak a sportoknak, amelyekre nem kell költened, ha nem akarsz. Nem kell tagságért fizetned, nem kell sok felszerelést venned, és nem kell versenyezned. A nyíltvízi úszás olyan amilyenné te akarod tenni. Lehetsz vadvízi úszó és gyönyörű helyeken mártózhatsz meg, vagy edzhetsz naponta és versenyezhetsz. Tényleg ez a legváltozatosabb és legjobb létező sport!

Ebben azért nem értek teljesen egyet, de értem mire gondolsz. A futás is hasonlóan kezdhető el, de azért az sem itt áll meg. Neked melyik a kedvenc esmeényed, amire szívesen gondolsz vissza vagy látogatod meg újból?

Nem szeretek versenyezni, bár amikor megteszem, akkor szeretem mindegyiket az óceántól a tavakig. Szeretek ultratávokat úszni, és ilyen verseny elég kevés van. Jobban szeretek összegyűjteni egy tapasztalt kenusokból álló csapatot, és elmenni valahová úszni pár napig! Legszívesebben Skóciában úszom, gyönyörű, és az emberek elképesztően barátságosak! 

Alina Warren 002

Hiába tűnik egyszerűnek, azért egy nehéz és összetett sport az úszás. Miért és hogyan kezdted el a nyíltvízi úszást?

2009-ben kezdtem el úszni egy skóciai családi nyaralás után. Az édesapám kajakozni tanított, és természetesen néhányszor beleestem a vízbe. Hamar az elé a kihívás elé állított hogy vajon át tudom-e úszni a tavat, egyszerre persze nem mentem túl messzire. A nyaralás után az édesapám elvitt helyi tavakhoz és kihívások elé állított, amíg ez olyasmivé nem vált ami tényleg érdekelt. 

Úgy tudom, hogy az úszás nem a fő időtöltésed. Mivel foglalkozol a hétköznapokban? Hogyan osztod be a hosszútávú úszás időigényes edzéseit és programjait a napodba?

Nappalis PhD-hallgató vagyok. Hétfőtől péntekig teljes munkaidőben dolgozom, bár a munkám bizonyos fokú rugalmasságot kínál. A napom általában meleg/főtt reggelivel kezdődik. Aztán dolgozom, este edzek, bár néha reggel is edzek, - ez utóbbit nem annyira preferálom. Most esténként már sötétebb van, így nehezebb a nyílt vízen úszni, bár én nem bánom ha naplemente után kell úsznom. Edzés után fél 9 körül érek haza és vacsorázom. Mivel a doktori fokozatszerzésen vagyok, a munka soha nem ér véget, így hajlamos vagyok ilyenkor tovább dolgozni, vagy megpróbálok pihenni mielőtt lefekszem. A barátok már nehezebben férnek bele, de általában hétvégén találkozunk emberekkel, vagy késő este. Hihetetlenül megbocsájtó párom van, aki néha az elvárhatónál is jobban támogatja hogy úszom - nagyon szerencsés vagyok!

A következő kérdést mindekinek felteszem, mert számomra is fontos, az olvasóknak is sokat mond rólad. Ki a személyes hősöd és miért?

Az édesapám a hősöm. Ő kenus, és a legjobb fej akit ismerek. Kanadai kenut használ sekély vízben és abszolút profi. Azt hiszem szuper jó fej, bár ezt nem árulom el neki. ;) Ő minden fontosabb úszásomnál ott volt, és amikor azt mondja nekem hogy folytassam az úszást, amikor egy hihetetlenül ijesztő részén vagyok a víznek és épp majdnem elsüllyedek, vagy teljesen ki vagyok merülve, úgy teszek ahogy mondja. Döntéseket hozott és gondoskodott a biztonságomról, amikor én nem voltam képes erre, és tökéletesen bízom az iránymutatásában amikor úszom.

Alina Warren 005

A sok csúcs és kiemelkedő teljesítés nem mindennapi edzésmunkát is kíván. Neked ki állítja össze a napi edzésterved, mi a legjobb és a legrosszabb része az edzésednek? 

Általában a saját fejem után megyek, bár van egy edzőm, aki segít. Sok ember reggelente edz, én pedig tudom magamról hogy reggel nem működöm annyira jól, és a reggeli edzéseim soha nem annyira produktívak, de néha rákényszerítem magam hogy ezt tegyem, különösen akkor ha aznap késő estig kell dolgoznom. Az edzés legjobb része az, amikor túlvagyok egy olyan edzésen, amit kétségbeesetten szerettem volna kihagyni, a legrosszabb része pedig az az edzés, amit tényleg nem akarok megcsinálni!

Annak idején, amikor úszó versenyző voltam, olyan edzőm volt, aki maga is hosszútávúszó volt (Hajós Gyula). Ő reggel, amikor mi suliba mentünk, beugrott a medencébe és amikor jöttünk a délutáni edzésre, akkor jött ki. Neked hogy néznek ki az edzéseid!

Próbálom úgy csinálni, hogy ne legyen átlagos heti edzésem. Utálom az ismétlést és könnyen elunom magam. A heti edzésem a következőkből áll: nyíltvízi úszásedzések, úszás ellenáramos úszómedencében és szárazföldi edzés. Utóbbit általában szobakerékpáron végzem, beépített erősítő modulokkal, és rengeteg nyújtással és pihentetéssel. Ami a távolságokat illeti, a nyílt vízen, hét közben általában nem úszom többet 4 mérföldnél. Hétvégén szeretek hosszabban úszni, néha pedig elmegyek egy helyi tóhoz és legfeljebb 8 órát úszom. A kerékpáron is az állóképességet gyakorlom, és ez nagyszerű, mert utálom ezt az edzész - de az állóképesség eléggé az elmén múlik. Az elmémen dolgozom, és azon, hogyan bírjam órákon keresztül.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

És az egyik legfontosabb (a laikusoknak) kérdéshez értünk. Mi jár a fejedben az edzés közben a nyílt vízen? Hogy tudsz felkészülni a hosszú magányra a hideg és hatalmas óceánban?

Van erre néhány stratégiám. Az elsőt kezdőbb úszóknak ajánlom, és ez olyasmi, ami számomra is működik. Arról szól, hogy az élet különböző, meghatározott problémáira gondolok, mint amilyen egy munkahelyi probléma, egy megbizatás, vagy hogy hogy fogok különböző dolgokat bepasszítani egy meghatározott időintervallumba. Aztán úszás közben megpróbálom megoldani ezeket.

Ami a hideggel és a fáradtsággal való megbirkózást illeti, megpróbálom racionalizálni az érzéseimet. Könnyű arra koncentrálni, hogy mennyire érzed a hideget, és nagyon arra fókuszálni hogy úgy érzed, megfagysz és egyszerűen abba akarod hagyni. Ehelyett arra koncentrálok, hogy tényleg annyira fázom-e mint ahogy gondolom. Gyakran egy negatív érzelemre fókuszálunk, és nem tudunk túljutni rajta. A legtöbb esetben nem vagy annyira kihűlve és kifáradva, mint ahogy gondolod, mindig van még benzin a tankban!

Órákon át úszni a hideg vízben... Ehhez már komolyabb előkészületek kellenek. Hogy állítod össze az étkezésedet versenyekhez és az edzéshez? Mi a kedvenc ételed és italod? 

A mindennapi táplálkozásom edzési időszakban eléggé átlagos. Sokat reggelizem, átlagosan ebédelek, a vacsorám is átlagos, húsból, zöldségekből és szénhidrátból áll. Úszás előtt eszem egy banánt, úszás után pedig müzliszeletet vagy valami hasonlót. Nem tetszik az, amikor az emberek rá vannak kattanva valamilyen speciális étrendre és mindenféle táplálékkiegészítőt szednek. Az étel energia, és ha bölcsen használod, a tested meg fogja hálálni. Próbálok sok zöldséget enni, kicsit kevesebb szénhidrátot, és nem túl sok finomított cukrot.

Alina Warren 014

És az edzések, úszások közben mindez hogyan néz ki?

Erre minden úszó más és más választ adna. Én személy szerint utálom ha az emberek rövid úszások közben megállnak enni. Ha nem úszol hosszú órákon keresztül, akkor nincs közben szükség arra, hogy egyél. Ha az úszásod mindenképp igényli azt, hogy egyél, sokkal előnyösebb a hangulatod szempontjából mint táplálkozási szempontból. Amennyiben előtte és utána rendesen eszel, nem kell evésen gondolkodnod.

Sokkal nagyobb jelentősége van az evésnek, amikor szakaszokból álló nyílt vízi úszáson veszel részt. Ez azt jelenti, hogy napi 10 órát úszol több napon át. Arra van szükséged, hogy a tested napokon át jól működjön. Az ilyen esetekben szeretek smoothie-kat fogyasztani maca porral, vagy néhány cukorkát! Egyre inkább felhagyok a vízivással úszás közben.

Egy 5 órásnál rövidebb ideig tartó úszásnál soha nem állok meg enni. Természetesen most csak azt mondom, hogy én hogyan szeretem csinálni, egyik módszer sem "jó" vagy "rossz", ez a személyes preferenciák kérdése.

Úszás után jól esik pihenni. Neked mi a hobbid, hogyan pihensz és hogy töltődsz újra testileg-lelkileg?

Nagyon nehéz más dolgokat is beleilleszteni az életembe, de ha alkalmam van rá, imádom a fafaragást! Ez nem a legátlagosabb hobbi a 24 éves nők körében, de én egyszerűen imádom. Lelassítja a tempót és annyira megnyugtató!

Alina Warren 011

Kérlek mondd el a sporttal kapcsolatos rövid- és hosszútávú terveidet! Mi a leginkább vágyott célod? Hogy készülsz arra hogy elérd?

A legnagyobb tervem olyan helyeken úszni ahol még senki soha nem úszott korábban. Nagyon örülnék pár új világrekordnak és a távjaim folyamatos növelésének. Azt hiszem, ami a felkészülést illeti, arról fog szólni, hogy több tapasztalatot szerezzek az ultratávokkal való megbirkózásban. Sokat tanulok abból, ha idősebb úszókkal beszélek, akik hatalmas dolgokat értek el, azt hiszem nagyon sokat tudunk tanulni más emberektől.

Mik a legfontosabb javaslataid azoknak az embereknek akik rendszeresen akarnak edzeni, leginkább a nyíltvízi úszás terülén?

Ezeket emelném ki:

1. Találj egy biztonságos helyet, ahol úszhatsz.

2. A helyiektől kérj tanácsot a vízzel kapcsolatban, amit találtál (áramlatok, időjárás stb.)

3. Találj egy barátot, akinek nem okoz gondot hogy felügyel rád. Nagyszerű dolog szerezni valakit, aki biztosítja hogy biztonságban legyél a vízben. Ha nem találsz ilyet, szólja az életmentőnek hogy bemész a vízbe és hogy körülbelül mikor jössz ki.

4. Találj motivációt. Ha rendszeresen akarsz edzeni, azt valami jó okból kell tedd.

5. Jelentkezz egy rövid távú úszóeseményre. Ez remek útja az önmotivációnak, és remek módja annak is hogy más úszókkal találkozz!

6. Találj egy triatlonista/nyílt vízi úszó csoportot. Így az edzések szervezettek lesznek számodra, gyakran oktatást is fogsz kapni, és biztonságban leszel a vízben.

7. Ne izgasd magad azon hogy mások mit csinálnak. Amikor kezdő vagy a nyílt vízen, lehet hogy lassú leszel, vagy az is lehet, hogy csak az első 5 percben lesz kényelmes számodra az úszás. Engedd meg magadnak azt a tempót ami működik számodra. Ha soha nem akarsz versenyezni, akkor ne tedd. Fontos hogy élvezd!

8. Ne hagyd hogy mások letromfoljanak. Mind ismerjük az úszóruha-rendőrséget! Ha úszóruhában akarsz úszni, még mindig úszó vagy. Ha papucsban akarsz úszni, vagy egy úszómedencében, a hátadon, bárhogy ahogy neked kényelmes, akkor tedd azt! A nyíltvízi úszók világát gyakran elfojtják olyan emberek, akik azt hiszik, hogy egyetlenegy "helyes" módszer van. Ez nem igaz. Ha csak 5 percet úszol mindabban a szerelésben amit találtál, attól még úszó vagy, és engem lelkesít hogy emberek gyakorolják és szeretik a sportunkat! 

A 2012 WOWSA Performance of the Year jelöltjei
(ABC sorrendben):

1. Alina Warren (Scotland), Swimming Great Glen Way
2. Brenton Williams (South Africa), Deep Blue Flying
3. Dan Projansky (USA), Flying Down The Red River
4. Dutch Ladies First (Netherlands), English Channel Relay Record
5. Frank Flowers (Cayman Islands), Blossoming In The Cayman Islands
6. Haley Anderson (USA), Silver Lining At the Olympics
7. James Pittar (Australia), Shelley Beach Swim
8. Juan Ignacio Martínez Fernández-Villamil (Spain), The Heart of Navia
9. Lexie Kelly (USA), Open Water Swimming Archivist
10. Night Train Swimmers (USA/New Zealand), SF to SB Relay
11. Penny Palfrey (Australia), Marathon Adventurer
12. Philippe Coizon (France), Bering Strait Crossing
13. Saint Martin Island Long Distance Channel Swimming in Bangladesh
14. Stephen Redmond (Ireland), Tsugaru Channel Crossing
15. Trent Grimsey (Australia), English Channel Record

Indoklás: Alina Warren egy skót nyíltvízi úszó, aki teljesítette a Great Glen Way teljes távját, több ultra teljesítése is van 16 tóban, 3-szor a Severn folyóban és a walesi tengerparton. A Great Glen Way 8 napos teljesítésekor pénzt gyűjtött a Royal National Lifeboat mentőcsónakjaihoz.

Továbbiak információk:

Instagramhttps://www.instagram.com/alina_warren/ 

 Forrás: Tóth Viktor - Labancz Emőke |  

 

Programjainkat folyamatosan nyomon követheted a naptárunkban!

Kérlek személyesen keress fel a Kérdések, válaszok gomb megnyomásával!

 

0
0
0
s2sdefault
Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
Regisztrálás  \/ 
x

vagy
 Use Facebook account  Use Google account

Itt találod a kapcsolatot, ha kérdésed van!

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Szűcs Fatima interjú - Ironman...
2017.febr..24 06:20 Szűcs Fatima, terepfutás és Ironman

Szűcs Fatima évtizedek óta a magyar sportélet aktív és eredményes versenyzője. Személyesen 1993 óta ismerem, a Bécs-Budapest Szupermaraton  [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Hogyan lesz a mozgásszegény él...
2018.okt..12 15:40 Vígh Levente a Szénás Körön

Vigh Leventével közös a szakmai hátterünk, hiszen mindketten informatikusok vagyunk. Igaz, én már edzőként kerültem vele kapcsolatba, amikor [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Biatlon és terepfutás, interjú...
2017.ápr..26 10:33 Büki Ádám, terepfutás és biatlon

Büki Ádámmal egy terepfutó versenyen találkoztam (VTM 2017), ahol egy mezőnyben indultam vele. Mivel Gombos Karcsi révén van némi sífutó é [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Terepfutás a Szénás Körön - Va...
2018.szept..16 08:13 Varga Eszter "Vegan Warriors"

A Szénás Kör interjú sorozatunk első futója Varga Eszter, aki elsőre a Kis Kört teljestítette. Az interjú személyes kapcsolattal kezdődöt [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek

Naptár: edzések

27 - 27 Oct

OCR akadályfutó és erősítő edzés - szabadtér 2018 10 27 - 08:00 - 2018 10 27 - 09:15 Solymár, PEMÜ Sportcsarnok, Solymár, Hungary

11 - 11 Nov

Futás a Csarna-völgyért 2018 11 11 - 11:00 - 2018 11 11 - 16:00 Kemence, Kemence, Hungary

Ajánlatunk: közösségi és személyes edzések Részletek...
Toggle Bar

Tervezett versenyeim 2018

  1. szeptember 15: Brutál Atom OCR középtávú OB
  2. szeptember 16: HEROES akadályfutás
  3. szeptember 22: Extreme Trail OCR hosszútávú OB
  4. október 14: Spartan Sprint
  5. október 28: TEFUTSZ gála
  6. november 24: Sasfészek Vertical
  7. december 8: Futapest Mogyoród

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)