Tervezett közös versenyek 2021

  1. március: terepfutás (Futapest)
  2. SUPerior kupa
  3. április: terepfutás (Futapest, Börzsöny, ...), túra
toth viktor spartan 480

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

A sár metafizikája

A sár a szabadban mozgó emberek egyik visszatérő rémálma. Mindenkinél másként jelenik meg, más érzéseket kelt, de senki sem szereti igazán. Mivel magam is sokat vagyok sáros terepen, akár futva, akár kerékpározva, akár túrázva, elgondolkodtam a sár jelentőségéről, hasznáról, hiszen pl. a „minden rosszban van valami jó” mondás alapján is érdemes összeszedni, a sárhoz kapcsolódó pozitívumokat.

Megkérdeztem sok embert melyek a leggyakoribb problémák a sárral kapcsolatban? Ezeket a válaszokat kaptam:

- koszos

- csúszik

- bizonytalan

- sérülésveszélyes

- tönkre teszi a ruhát

- nehéz (amikor a cipőre tapad)

- lassít

- nehezebben érjük el a célunkat (hely, sebesség, élmény, érzés…)

- fáraszt

Ha nem is sorrendben, de választ adok a fenti nehézségekre, bízva abban, hogy ez is segít majd a sáros, nehezített edzések kivitelezésében.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Az első és szerintem a legfontosabb kérdés: nehéz, nehezebb, mint normál úton-módon. Igen. De ennek örülni kell! Ne már… miért? Több okból. A testedzés egyik alapgondolata az, hogy az edzés révén szeretnék erősebbek, ügyesebbek, szebbek, jobbak… lenni. A nehezített edzés minden formája ezt a célunkat szolgálja a legteljesebb mértékben! Így ha sáros és nehéz a terep, akkor nem ezen kell szomorkodni, hanem örülni annak, hogy pl. 1 órás edzésünk értéke az erő, az ügyesség és a lelki terhek elviselésének fejlesztésében felér akár egy 2 órás edzéssel is! De ez még több is lehet! Persze a tempó, a ritmus nem fejlődik, de a legtöbb edzésre elmondható, hogy nem mindent fejleszt egyformán.

Lelki szempontból pedig milyen ajándéka a sárnak az, hogy előre akarunk haladni, de a lábunk minden más irányban csúszkál, nekünk pedig tudatosan, koncentrálva kell megtartani az előrehaladásunkat. Ez az élet minden területén visszaköszön és ha itt fejlesztjük, akkor máshol is jobban kezelünk egy hasonló helyzetet!

A sárban edzés ilyen szempontból szimbóluma a kitartásnak, az elhivatottságnak, az állhatatosságnak! Micsoda nagyszerű lehetőség!

Ez persze szorosan összefügg a „lassít” és a „nehezebben érjük el a célunkat” érzésekkel. A fentiekhez kapcsolódik, hogy amit lassabban végzünk el az nagyobb odafigyelést, koncetrálást tesz lehetővé vagy követel meg, a helyzettől függően akár egyszerre a kettőt. Tudjuk fejleszteni a lényeglátást, a részletekre figyelést, megértjük és megéljük, hogy a „lassabb” nem feltétlenül rosszabb!

Évtizedekkel ezelőtt egy edzőtől hallottam azt az alapigazságot,

„aki nem tud lassan úszni (futni, kerékpározni…), az nem tud gyorsan sem”.

És ebben a mondatban pont erről van szó: meg kell tanulni figyelni a részletekre, az apróságokra, értékelni és élvezni azt, ami a maximális teljesítményen kívül van! Figyelem! A mondat visszafelé nem teljesen igaz. Abban az értelemben kell vele foglalkoznunk, hogy aki a minőségi mozgásra (vagy az életben bármire!) törekszik, annak törekedni kell a maximumra önmagához képest, mert anélkül csak „helyben sárdagasztásban” lesz része!

a sar metafizikaja edzes mozgas fejlodes

A sár fizikailag is nehéz, rátapad a cipőre, a ruhára, visszahúz. De minden lépéssel kiemelünk egy darabot sárból, magasabbra emeljük, mint ahol a helye van! Micsoda szimbóluma ez a segítségnek, a másokért való munkának! Mi magunk erősödünk benne (ez a fizikai oldal pozitív értéke), de ezzel az erővel erősebbek leszünk abban is, hogy másoknak segítsünk. Az ember alapvetően társas lény. Ezt mindenki tudja és elfogadja. De az is ehhez tartozik, hogy a közösségi létben nemcsak magáért él az ember, hanem a többiekért is!

Amikor pedig másokért (is) élünk, akkor ott óhatatlanul megjelenik az önzetlenség is.

A sárban futva valóban benne vagyunk az anyagban, a fizikai világban. Száraz időben csak érintjük a talajt, a sárban nem tudjuk nem átélni a földdel való közvetlen kapcsolatot. Ez az ősi tanításokban megjelenő „4 elem” (illetve gyakran kiegészítve az ötödikkel: „kvintesszencia”, ami gyakran „éter”-ként jelenik meg), amelyet Arisztotelész is tanított [1]. A sportban általában a „víz” és a „levegő” megjelenik az izzadtság és a lélegzetvétel kapcsán. A „tűz” maga a sport lelkesedése, hevülete, lendülete. A „föld” pedig erősebb és határozottabb, ha sárban futunk.[2]

Az anyagi világban való stabilitás és helytállás szimbóluma a sár. Csúszik, nyálkás, határozatlan… de amint a figyelmünket és az erőnket hozzáadjuk a mozgáshoz, akkor mindez határozottá válik. Aki pedig sárban jól halad az „normál” körülmények között sokkal simábban és lendületesebben tud mozogni.

Sérülésveszélyes. Mint az élet maga. Minél többet akarunk látni, tapasztalni, annál nagyobb az esélyünk a váratlanra, a kiszámíthatatlanra. A sár megtanít arra, hogy a váratlan helyzeteket a javunkra fordítsuk, a bizonytalant biztossá változtassuk. A sérülések mindig figyelmeztetnek valamire, amin az embernek jó elgondolkodni. Miért volt ott, miért úgy volt ott, hogyan lehetett volna elkerülni, miért nem vette észre, mit ad a sérülés, ami eddig nem volt része az életnek… számtalan kérdést fel lehet tenni egy sérülés kapcsán [3]. Ha feltesszük, akkor már kaput is nyitottunk a válasznak! Amikor nem kérdezünk, akkor zárva tartjuk a kapuinkat.

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Koszos. Igen. Elsőre annak tűnik. De mihez képest koszos? A mitológiák nagy részében a sár, az agyag a teremtés egyik fontos alapeleme. Azaz nem rossz kosz, hanem a teremtett világ alapja. Amikor sportolunk a sárban, akkor ehhez az ősi munkához is közelebb kerülünk. Akár vallásos, akár természettudományos megközelítésben a sár a múltunk egy nagyon fontos részét idézi, idézheti fel, amellyel önmagunkat is jobban megismerhetjük. Csak figyeljük meg, hogy egy jól, megfelelően, szabadon nevelt gyermek nagyon is kerüli a koszos dolgokat – de a sarazás mégis az egyik legjobb szórakozása! Akár a folyó-, akár tengerparton, akár a homokozóban! A minden felnőttben benne lévő gyermek is igényli ezt, gondoljunk csak arra, hogy az akadályfutás (OCR, Spartan...) milyen hatalmas népszerűségre tett szert pár év alatt, pedig sok mindent el lehet róla mondani, de a „patyolattiszta” nem tartozik ezek közé!

A sárban sportoló ember mégis meg tudja látni benne a szépséget, akár a tisztaságot is, azzal hogy élete részévé válik, megismeri, felismeri az értékeit, amelyeket elsőre nem is venne észre.

A kosz és tisztaság hiánya pedig még a felszerelésnek sem probléma, csak a „civilizált” lényünk tiltakozik eleinte ez ellen.

A tiszta cipő valahol szimbóluma az üres értéktelen életnek (hiszen ameddig tiszta, addig nem használtuk, csak a polcon, a dobozban állt, a saját lényegével – ami a sport, a mozgás – ellentétes módon), a koszos cipő éppen ellenkezőleg: szimbóluma a megdolgozott, megélt, akár megszenvedett életnek is.

A félreértések elkerülése végett: nem cél az sem, hogy a cipőt ne tisztítsuk meg, de ezen nem szabad feszülni, idegeskedni. Hiszen az sem jó, ha nemtörődöm módon elhanyagoljuk a felszerelésünket! (Technikai tipp: ameddig rendszeresen sárban használunk egy cipőt, addig csak langyos vizes szivaccsal törüljük át, húzzuk ki a talpbetétet és levegőn szárítsuk meg (nem szárítógépben, nem fűtőtesten). Akár naponta. Ameddig saras időben edzünk.)

A sárban futás, edzés végül egy jó önvizsgálat, önmegfigyelés is, hiszen egyszerre nehezíti és segíti az életünket, így el lehet gondolkodnunk azon, hogy az általunk fontosnak tartott értékek között melyek az igazán fontosak!

Bízom abban, hogy a sorok elolvasása után másként mentek a sárban edzeni!

Hivatkozások

[1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Alapelemek

[2] https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96t_elem_(eur%C3%B3pai)

[3] Terepfutó és OCR edzések télen – motivációs tanácsok

[4]

Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
Regisztrálás  \/ 
x

vagy
 Use Facebook account  Use Google account

Azonnali értesítés az új tartalmakról, a Google feed szolgáltatással. Csak a mail címedet kell megadnod, majd mehetsz edzeni, és utána olvashatod ami az oldalon megjelenik!

Email:

Delivered by FeedBurner


Itt találod a kapcsolatot, ha kérdésed van!

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Fél lábbal is a Paradicsomban ...
2019.júl..21 15:53 Jamie Gane para OCR versenyző

Jamie Gane angol sportolóval a lengyel OCR Európa-bajnokságon találkoztunk, ott sikerült vele kicsit beszélgetni, majd ezt kiegészíteni írott [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Csiszár Vivien terepfutó, aki ...
2019.aug..14 17:48 Csiszár Vivien, vegan terepfutás

Csiszár Vivient először terepfutóként láttam, majd egy terepduatlon versenyen. Később edzője – aki versenyzőként régi ismerősöm – é [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Orvosi és edzői információk, t...
2020.márc..18 22:42 Tanácsok a COVID-19 időszakban

Összegyűjtöttem a fontos szakmai tanácsokat és ajánlásokat, amelyek közül a legtöbb nem terjed a neten a COVID-19 (hivatalosan: Sars-CoV-2)  [ ... ]

Életmód, táplálkozásRészletek
A mai kor egyik legnépszerűbb ...
2019.júl..06 14:31 OCR Európa-bajnokság 2019

2019-ben az „akadályfutás” kifejezés elsősorban a terepfutással összekötött, katonai stílusú sportot, eseményt jelenti. Megvizsgáltuk, [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek

Naptár: edzések

Ajánlatunk: közösségi és személyes edzések Részletek...
Toggle Bar

Tervezett saját versenyek 2021

  1. január: Futapest futamok
  2. február: Futapest futamok
  3. ...tavasz-nyár: OCR, tereptriatlon, XTERRA, terepfutás...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)