Tervezett közös versenyek 2019

  1. január 27: Téli Börzsöny Trail
  2. február 10: Kosd, Futapest Cross
  3. február 24: pilisszentkereszt, Futapest Cross
  4. március 16: BakonyRun OCR
  5. március 30: Pilis Trail
toth viktor spartan 480

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

0
0
0
s2sdefault
Gene Dykes ultratrail, marathon

Gene Dykes neve a tengerentúlon régóta ismert, de a világ számára 2018 decemberében tűnt fel, amikor 71 évesen megfutotta a korosztályos maratoni világcsúcsot. Ez már magában is fantasztikus eredmény, de ha hozzátesszük, hogy ez az idő 2:54:23, akkor minden futó felkapja a fejét, hiszen a 3 órán belüli maraton minden amatőr korosztályban jónak számít. De 70 év felett…?! Ráadásul Gene soha nem volt profi atléta. Az interjúban csodálatos bölcsességekkel ajándékoz meg bennünket az életről, az edzésről, a futásról.

(Friss információ: az US atlétikai szövetség nem hitelesítette az eredményt – és emiatt az IAAF sem –, mert a verseny szervezői nem biztosítottak egy pontot és emiatt nem lehetett „hivatalos” maraton verseny, ahol Gene rekordot futott.)

(A teljes interjú a Sportime magazin 2019 / 1 számában olvasható.)

Bemutatkozás

Életemben három sport volt jelentős különböző életkoromban, különböző eredményességgel. 5 és 15 éves korom között bowlingoztam. 15 és 20 éves korom között futásban voltam nagyon jó, a középiskolában és a főiskola elején atléta voltam, főleg középtávon. Az iskola után 38 éven át nem nagyon sportoltam, inkább csak a szórakozás kedvéért a családdal és a barátokkal néha. Ekkor főleg golfoztam és bowlingoztam. Több golf versenyt is nyertem, a bowlingban is voltak országos eredményeim. 58 évesen tértem vissza a futáshoz, azóta a bowling csak kikapcsolódás és a golfjátékom szörnyű lett…

Terepsport Gene Dykes face

Meglehetősen érdekes kombináció. Úgy tűnik a játék sokat jelent az életedben. Mit jelent ehhez képest a futás?

Egyszerűen nem tudom miért jó futni! De nem is foglalkozom vele. Gyerekkoromban azért is futottam, mert az nagyon nem volt trendi, senki nem szerette. Ezzel kicsit kilógtam a sorból. A 60-as évek előtt a futás még csodabogár dolog volt. Az életem nagy részében nem is voltam futó. A kocogó jó definíciója, hogy csak az élvezetért teszi, nem akar jobb lenni, nem akar versenyeken indulni. Én 40 éven keresztül ilyen voltam. Akkor válsz futóvá, amikor versenyezni kezdesz! A fejlődés alapvető része a futásnak – ez egy óriási különbség.

Lelkes és elhivatott sportember vagy a szó minden értelmében. Hogyan adod át, hogyan ajánlod ezt a tapasztalatot az embereknek?

Amikor futsz, akkor a világ része vagy, közel a valósághoz, sőt benne vagy, nem pedig egy ablakon keresztül látod a dolgokat. Ilyenkor időd van elmélkedni a világon, önmagadon, az embereken - ahogyan futsz, úgy futnak át rajtad a gondolatok. Ám amikor az útról a terepre váltasz, az olyan, mintha egy másik dimenzióba kerülnél! Minden ösvény, minden alkalom egy új kaland, új felfedezés.

Elképesztő mennyiségű versenyen indulsz, érsz célba. Melyik a kedvenced? Egyáltalán lehet kedvencről beszélni?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Én egyszerre két különböző futó életet élek egyidőben – egyet a síkon, egyet a terepen. A kedvenc távom síkon a maraton, de mostanában versenyzek 5K és a maraton között minden távon, sőt mostanában egyéb versenyeken is indulok (pl. éjszakai, csak emelkedő). Terepen pedig a „minél hosszabb, annál jobb” elvet követem. És persze minél szebb, látványosabb legyen a táj. Legközelebb februárban egy 400 km hosszú terepversenyen indulok Ausztráliában, de már idén is voltam két hosszabb terepversenyen.

Kaland, küzdelem, kihívás – nekünk ez a mottónk a terepfutással, terepsporttal kapcsolatban. Neked mi volt a legnagyobb kalandod?

Kétségtelenül a „Triple Crown of 200´s” a kiemelkedő ezek között, amit 2017-ben teljesítettem. Két 350K és egy 390K verseny 3 hónapon belül. Csodálatos kaland volt!

(Részletek a weboldalon)

A három sportban, amit életedben ilyen szinten űztél mik a legjobb eredményed? Mire vagy legbüszkébb?

Bowling – 812 pont három játékban

Golf – egy 18 lyukas pálya végigjátszása alatt egyszerre megvolt az „under par” (a pályára jellemző átlag ütésszám alatti teljesítés), egy hole-in-hole (egyből lyukba ütés) és egy albatrosz (adott szakaszt 3 ütéssel kevesebbel teljesíteni, mint az előírt pályaátlag). (a szerk.-- egy golfszekértő szerint „ez olyan ritka, mintha valaki életében kétszer is nyerne lottó ötöst”)

Futás – a legutóbbi 2:54:23 maraton időm, amely a valaha 70 év felett futott legjobb idő ezen a távon

Terepsport Gene Dykes 2

Miért a hosszútávfutás? Mikor döntöttél emellett a sok lemondással és nehézséggel megáldott sportág mellett?

Akkor kezdtem el megint futni, amikor befejeztem a bowlingot, a golfban pedig nem voltam túl jó. Kellett egy kis kihívás… a futást mindig is szerettem, egyértelmű volt, hogy újra megpróbálom. A hosszútávfutás pedig egyszerűen jött. Szeretek szárnyalni, ahogyan a gondolataim, és ameddig nem állít meg valami, addig futok. Van amikor nem futok hosszút, mert nem esik jól. De ha készülök valamire, akkor betartom az edzéstervet. Fontos ezeknek az egyensúlya.

Volt egy közel 40 éves kihagyás az életedben. Akkoriban mivel foglalkoztál?

Jelenleg nyugdíjas vagyok, de egész életemben programozó voltam a biokémiai diplomám megszerzése óta. Sokféle területen dolgoztam, kezdve a grafikai alkalmazásoktól a képfeldolgozásig, de sok algoritmuselméleti munkában, fejlesztésbe is részt vettem. Mindegyiket szerettem. Sok szép emlékem van erről az időről, de sajnos a bezártság és a szabadság hiánya nagyon jellemzi ezt a munkakört.

Az eddigiek alapján elég sok embernek adhatsz példát, életed jelenthet motivációt. Neked ki a hősöd?

Néhány hosszú ultra iszonyat kemény tud lenni, főleg, ha rossz az idő – fájdalmas és bőven kívül a komfortzónán. Azok a hősök, akik ezeken a versenyeken a legvégsőkig kitartanak, akár az utolsó helyen célba érve. Nekik talán soha nincsen esélyük versenyt nyerni, de ott vannak, teszik a dolgukat, egyszerűen azért, mert szeretnek futni. Ugyanazt vagy több fájdalmat átélnek, mint az elsők, csak nekik sokkal hosszabb ideig tart. Számomra ők az igazán hősök, hiszen szinte elismerés és dicsőség nélkül teljesítik a legnagyobb kihívásokat.

Mostanában az időt tekintve kicsit jobb helyzetben vagy, mint korábban. Hogyan telik egy napod?

Általában 7 órakor kelek fel, hetente 5 napot futással kezdek, mindig reggeli előtt! Napközben kertészkedek, főzök, a feleségemmel és a családommal vagyok és mostanában sajnos egyre több időt töltök a Facebookkal.

Terepsport Gene Dykes TC

Heti 5 futás az nem is tűnik olyan soknak. Hogyan tervezed az edzéseket, van ebben segítséged?

Van egy edzőm és barátom, aki minden felkészülésemet tervezi, ellenőrzi (tavaly 43 versenyen voltam!). Fontos, hogy legyen egy szakember, aki segít fejlődni. Biztosan magamtól is sokra vittem volna, de idáig biztosan nem jutok nélküle! Hiszitek vagy sem, de ebben a korban is a kedvenc edzésem, ami a legnehezebb és azt szeretem legkevésbé, ami a legkönnyebb. Az jó, ha az edző megérti a napi igényeket, figyel arra, ami veled történik, hiszen akár egy nap is megváltoztathatja az általános erőnlétedet. Nekem sikerült ilyen embert találnom, aki soha nem erőltet semmit, de nagyon motiváló tud lenni.

Korábban olvastam rólad – és ezt a versenynaptárad is alátámasztja –, hogy nagyon jó a regenerációs képességed. Hogyan pihensz, mi a titkod?

Addig vagyok fent, ameddig el nem fáradok. Akkor alszom el, legyen az este 9 vagy éjfél. Ha nem tudok eleget aludni éjszaka, akkor napközben is pihenek egyet. Az elegendő alvás, pihenés elengedhetetlen a fejlődéshez és a sérülések elkerüléséhez. Informatikusként ezt sajnos gyakran nem tartottam be, de most egészségileg is sokkal jobban vagyok, mint akkor!

Elképesztő mennyiségű kilométert, mérföldet futsz évente. Milyen felszerelést használsz?

Nagyon sok cipőm, felszerelésem van, szeretem váltogatni őket, szinte soha nem futok két napig ugyanabban a cipőben az edzéseken. Terep és beton, verseny és edző, nagyon sokféle márkától. Hogy legalább egy konkrét példa legyen: a maratoni világcsúcs alatt Nike Vaporfly 4% cipőt viseltem. De terepen még többféle cipőben szeretek futni, távtól, talajtól, időjárástól függően.

Sportolóknál fontos kérdés a táplálkozás. Neked van valamilyen étkezési specialitásod?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Semmi különleges. Azt eszem, amit és amikor megkívánok. Nekem nehéz nem sokat enni! Szeretek egy-egy pohár bort elkortyolgatni a feleségemmel vacsora után, de talán kedvenc italom a Coca-Cola. De amióta elkezdtem sportolni, azóta sokkal kevesebbet fogyasztom, mert nem a legjobb edzéskiegészítő. Reggelire gabonapelyhek, ebédre mogyoróvaj és lekvár, vacsorára rák. Desszertnek pedig amikor csak lehet a csokoládés keksz és a fagylalt.

Verseny közben ezen változtatsz valamit?

Szinte mindent megkóstolok a frissítőállomásokon, amit csak találok és abból eszek, ami jólesik. A legjobb frissítők, amik beváltak az ilyen hosszú versenyeken – teljes kiőrlésű palacsinta, szalonna, sajtos szendvics és a gyümölcsök.

Ez nem tűnik túl nehéznek… Hogyan függ a távtól, a körülményektől?

Ha a verseny rövidebb, mint egy maraton, akkor sem a verseny előtt, sem közben nem eszek semmit. Előző este pedig valami könnyűt fogyasztok csak. Maraton vagy hosszabb táv esetén egy nagyszerű kiegészítőt használok, amelynek Maurten a neve. Vízzel elkeverem és a verseny alatt azt iszom. Szuper cucc. Teljesen vegán és a legjobb amit valaha próbáltam! Verseny után megeszem azt, amit csak találok. Jó lesz, ha mindenki vigyáz ilyenkor!

A pihenést mivel egészíted ki, mi a hobbid?

Kertészkedés és főzés. Feleségemmel együtt a közös hobbink a búvárkodás, mindig együtt merülünk.

Idén már futottál néhány szép versenyt, pedig csak január közepe van. Milyen további terveid vannak 2019-re?

2019-ben kevesebb országúti versenyt tervezek, többet akarok terepen futni. Csak az első két hónapban (január, február) lesz egy 80K, egy 160K és egy 390K terepfutásom. Később az évben legalább egy 80K feletti és egy 160K feletti futást tervezek. Azért négy maratonra is neveztem már (Boston, Big Sur, Mount Desert Island és New York City), de ha lehet elindulok többön is.

(frissítés: a maratoni csúcs visszavonása miatt azóta egy ötödikre is nevezett)

Ha össze kellene foglalnod a legfontosabb tanácsokat, mit mondanál azoknak, akik szeretnének sokat és jól futni?

  • Mindig tervezzél versenyt, hogy legyen motivációd, célod és irányjelződ, ami minden edzésnek egy új ad.
  • Minden évben legyen egy célod, ami túlmutat az előző éven. Gyorsabb, hosszabb, erősebb… legalább egyben legyen fejlődés.
  • Nem a verseny megnyerése a fontos ahhoz, hogy érezzed ezt a pluszt – elég, ha az egy évvel fiatalabb önmagadnál jobb vagy.
  • A normál vakáció helyett tervezzél valamilyen többnapos versenyt, kalandot, különlegeset.
  • Messzebbre futhatsz egy hét alatt, mint amit valaha gondoltál – csak azon múlik, hogyan gondolsz rá.

Köszönjük a beszélgetést, reméljük hamarosan találkozunk!

 

Programjainkat folyamatosan nyomon követheted a naptárunkban!

Kérlek személyesen keress fel a Kérdések, válaszok gomb megnyomásával!

 

0
0
0
s2sdefault
Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
Regisztrálás  \/ 
x

vagy
 Use Facebook account  Use Google account

Azonnali értesítés az új tartalmakról, a Google feed szolgáltatással. Csak a mail címedet kell megadnod, majd mehetsz edzeni, és utána olvashatod ami az oldalon megjelenik!

Email:

Delivered by FeedBurner


Itt találod a kapcsolatot, ha kérdésed van!

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Fájdalom, sérülés a kerékpár e...
2018.szept..21 12:30 Kerékpár beállítások

Kerékpározás közben és után sajnos gyakran találkozhatunk olyan fájdalmakkal, amelyeket legtöbb esetben egészen apró beállítással is orv [ ... ]

Felszerelés tesztek, tapasztal...Részletek
Türkösi Ottó, a hosszútávú ter...
2017.nov..17 13:33 Türkösi Ottó - Spartan Race, SRTG

A magyar terepakadályfutás egyik különleges és aktív tagjával, Türkösi Ottóval beszélgettünk a pilisszentiváni terepduatlon OB után, aho [ ... ]

Blog, naplóRészletek
Akadályfutó, terepfutó, matema...
2017.jún..23 16:29 Anna Salomon terepfutó és OCR versenyző

Ismét egy érdekes és aktív sportolóval készítettem interjút. Anna matamatikus, de évek óta edzőként dolgozik, fő sportja a terepfutás é [ ... ]

Blog, naplóRészletek
Edzésmódszerek: a fartlek futá...
2017.aug..01 14:46 Fartlek edzés: terepfutás, maraton, akadályfutás

A fartlek edzés sokak által ismert kifejezés, de a megvalósításban és a használatban meglehetősen sok a félreértés, pontatlanság. A cik [ ... ]

Edzés, mozgás, sport, verseny...Részletek

Naptár: edzések

Ajánlatunk: közösségi és személyes edzések Részletek...
Toggle Bar

Tervezett versenyeim 2019

  1. január 27: Téli Börzsöny Trail
  2. február 10: Kosd, Futapest Cross
  3. február 24: pilisszentkereszt, Futapest Cross
  4. március 16: BakonyRun OCR
  5. március 30: Pilis Trail
  6. április 27: Ultrakék Trail, Budai
  7. május 26: XTERRA Garda
  8. június 28-július 4: Transylvanian Multisport EB

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)